Jak jíst v práci zdravě?

Jídlo ovlivňuje nejen zdraví, ale i výkonnost. Proto má význam se mu věnovat i ve firemním prostředí, ač jde na první pohled o soukromou záležitost.

I malá změna v tom, co jíme, během pracovního dne celkem zásadně může ovlivnit průběh firemních meetingů i náročných rozhodování. Schopnost přemýšlet, tvořit, propojovat, komunikovat i vyjadřovat se může být docela zásadně ovlivněna tím, co jste měli k obědu. A nejen to, složení jídla řídí také náladu, jestli jste unavení anebo máte chuť do akce, chuť na sociální kontakt i odvahu nebo tah na branku.

Časté nemoci také nepříjemně ovlivňují život. Práce se hromadí, nevěnujeme se rodině a k tomu nám ještě není dobře. Imunita lze zásadně posílit složením jídelníčku.

Přitom nemusíme hned klíčit zrní ani přestat jíst steaky. Stačí jen pár drobností do jídelníčku přidat, další dobroty vyměnit za ty kvalitnější a hned je to cítit.

Děda jedl párky a kouřil

Pokud ještě stále patříte k těm, co tvrdí, že „zdravá výživa“ jsou jen móda a že „váš děda nejedl nic jiného než párky, a byl tu do devadesáti“, možná nastal čas trochu se zamyslet anebo mrknout na fakta. Obzvlášť pokud vás občas pobolívá hlava, roste bříško a rozhodně nemáte energie na rozdávání. 

Naši dědové totiž neměli tolik stresu jako my, nebyli tak „busy“. Ten je jeden z hlavních faktorů opotřebovávání našeho těla. Proto se také zřejmě objevují nemoci, které za našich mladých let měli jen staříci anebo byli jen vzácností, např.: cukrovka, únavový syndrom, poruchy soustředění. A také jídlo, které dostávali na talíř, obsahovalo podstatně více živin než dnešní běžně kupované potraviny - důsledky používání chemie, dlouhého skladování, průmyslovými způsobu výroby apod.

Jednoduše řečeno potřebovali méně a dostávali více. Samozřejmě, je to jen jeden z mnoha faktorů, nicméně to nemění nic na tom, že trocha péče o tom co jíme, nám udělá jedině dobře.

Nemám čas řešit jídlo

Ano, dostupnost kvalitních potravin a dobrého jídla během pracovního dne není úplně ideální. Změny, které se začínají dít v této oblasti, jsou slibné, ale jídelnám a rychlým občerstvením to, bude ještě chvilku trvat, než bude v běžné nabídce jídlo, které podporuje naše zdraví více než zisk výrobce.

Proto nám nezbývá nic jiného, než vzít zodpovědnost do vlastních rukou. A bude nás to stát trochu pozornosti, času i peněz. Když si to však vyvážíme tím, že budeme více tvořivý, vynalézaví, rychleji nám to bude myslet a snadněji komunikovat, možná se to přeci jen vyplatí.

Kde začít?

Informací o jídle je všude opravdu hodně a také jsou velmi protichůdné. Doporučujeme na začátku používat "zdravý rozum" v kombinaci s chutí opravdu udělat změnu. Zde je pár jednoduchých kroků, kterých si vlastně nikdo kolem ani nevšimne, ale pro vaše tělo budou opravdovou revolucí:

  • Na naší schopnost myslet má velký vliv mouka. Vyměňte bílé pečivo za celozrnné (obsahuje o 70% více výživných látek) a celkově snižte konzumaci výrobků z bílé mouky. Místo zákazů vyrazte na dobrodružnou výpravu za novými potravinami jako jsou například celozrnná rýže, quinoa, ovesné vločky, pohanka, polenta nebo sladké brambory.
  • Zelenina má spousty vlákniny, živin a málo kalorií – což je ideální pro životní styl kde není příliš přirozeného pohybu a je třeba být hodně akční. Malé rozhodnutí s velkým dopadem: součást každého jídla je i zelenina. Malý salát, velká obloha, příloha s grilovanou zeleninou, fazolky, špenát nebo k večeři květáková polévka.
  • Zloději vitality a energie jsou všechna smažená jídla (řízek, hranolky, krokety…), smetanové omáčky a tučné maso. Pochutnejte si na nich o víkendu u babičky, ale jako předkrm před poradou se opravdu nehodí.
  • Jako na houpačce… tak vypadá naše hladina krevního cukru po cukrových náletech. Když je nahoře cítíme se chvíli dobře (cca 20min), když klesne tak s ní padá i schopnost soustředění a rozhodování. Rozhoupe nám nejen energii ale také náladu. Cukr je v limonádách, sušenkách i buchtách. Odvykání na cukru je chvilku trápení, ale už po dvou týdnech naší sladkou chuť uspokojí sušené ovoce, sladké čerstvé ovoce nebo tyčinky slazené jablečným sirupem.

Jak začít

Když vyrazíte na cestu zdravého jídla, na začátku je třeba trochu organizace, hledání nových způsobů a také praktické pomůcky. Když začnete řešit, co si dáte ke svačině ve čtyři odpoledne na osmdesátém kilometru od Brna, je celkem jasné, jaká bude volba – hamburger, bageta nebo nic a pak později doma snědená lednice.

Pár tipů jak tuto hladovou situaci vyřešit zdravěji:

  • Začněte zásobovat svojí ledničku zeleninou, která déle vydrží a lze si jí vzít sebou na cesty nebo do kanceláře – cherry rajčata, okurka, paprika, kedlubna.
  • Pořiďte si dobré plastové krabičky např. Tupperware, které netečou a lze do nich ráno rychle zeleninu na svačinu zabalit. „Ziplock“ zavírací pytlíky také dobře fungují, prodává je např. DM drogerie.
  • Pro nákup tyčinek na svačinu nespoléhejte na benzínku nebo nejbližší Žabku, ale objednejte si je předem na jednom ze zdravých eshopů - Lifefood, Country Life apod.
  • Směs oříšků (nesolené, nepražené) a sušeného ovoce (neslazené) je také výživná volba na trvanlivou svačinu, která na vás může čekat v autě nebo šuplíku ve stole.

Bojujte společně

Dalším krokem je pak komunikace s okolím. Když do zdravého projektu zapojíte i partnera doma a kolegy v práci bude cesta k lehčímu jídlu mnohem jednodušší a hlavně dlouhodobě udržitelná.

  • Místo sušenek nabídněte návštěvníkům i svému týmu oříšky, sušené ovoce či čerstvou zeleninu nakrájenou na malé kousky, které lze jednoduše přikusovat.
  • Na velkou poradu místo chlebíčků objednejte ovoce, jogurt, na odpoledne salát s lososem.
  • V restauracích, kam chodíte pravidelně na „meníčko“, se dožadujte malého salátu k hlavnímu jídlu.
  • Vzpomeňte si, co už teď zeleninového občas jíte a opakujte to častěji, pak přidejte jeden dva nové nápady – květáková polévka, mrkvový salát, špagety se špenátem…

Pracuji hodně nebo efektivně?

Jestli jsme vám těmito slovy jen potvrdili vaše pozorování, že jste pracovně efektivnější dopoledne než po obědě; že meetingy jsou svižnější před jídlem než po něm a hladové odpoledne se tak trochu vleče… pak už na nic nečekejte. Věnujte hodinu denně navíc nákupu kvalitních potravin a přípravě dobrého jídla a sledujte, co to dělá s vaší energií a tím pádem i výkonností. Když se budete cítit dobře, práce vám půjde mnohem lépe a rychleji od ruky.

Chcete poradit s tímto tématem?

Náš tým doporučuje: 

Výběr z tipů

Jak dostat do firmy energii a zdraví?

  1. Co je předpokladem dostatku energie a zdraví?
  2. Kde a čím se inspirovat?
  3. Jak na to?
Číst více

Jak jíst v práci zdravě?

  1. Jak strava ovlivňuje pracovní výkon?
  2. Jak začít zdravě jíst co nejsnadněji?
  3. Jak v tom může členům týmu pomoci firma?
Číst více